Omschakeling naar een chroom6 vrij systeem bij natlak applicaties: AD maakt van de nood een deugd
SPUITERIJ MUNSTERS
Het Nederlandse bedrijf Spuiterij Munsters is een allround, onafhankelijk schadeherstelbedrijf en spuiterij voor alle soorten vervoersmiddelen. De aangeboden opdrachten zijn divers, 40% van de opdrachten zijn repeterende werkzaamheden. Spuiterij Munsters is van 2010 tot 2016 snel gegroeid waardoor er voor gekozen is om deze repeterende werkzaamheden te scheiden van de overige klant specifieke werkzaamheden. Daarbij was het uitgangspunt om deze werkzaamheden zoveel mogelijk geautomatiseerd uit te voeren. Het voordeel van een geautomatiseerd proces is dat de kwaliteit altijd hetzelfde niveau heeft en dat er geen blootstelling van gevaarlijke stoffen aan de operators plaatsvindt.
Deze automatisering was niet eenvoudig door te voeren met bestaande middelen, waardoor er is gekozen om zelf de benodigde automatisering te bedenken en maken.
CASUS: VAN 6-WAARDIG CHROOMHOUDENDE PRIMER NAAR EEN CHROOMVRIJ LAKPROCES
Spuiterij Munsters is al jaren bezig met het lakken van aluminium ondergronden met een 6-waardig chroomhoudende primer. Tijdens de testfase voor een chroomvrij lakproces kwam Munsters erachter dat met name de corrosiewering van het laksysteem, ten opzichte van de chroom6 houdende laksystemen, te wensen overliet. Dit was het moment waarop AD Chemicals met Munsters in contact kwam en het onderzoekstraject samen heeft voortgezet.
Bij Munsters worden voertuigen eerst geconditioneerd geparkeerd zodat deze kunnen acclimatiseren, dit aangezien aluminium een erg temperatuurgevoelig product is en deze temperatuur grote invloed kan hebben op de eindkwaliteit. Daarna worden de voertuigen geschuurd door een schuurautomaat welke zelflerend is. Deze behandeling gebeurt met borstels die over het aluminium oppervlak bewegen. Tijdens deze bewerking wordt er relatief veel aluminium verwijderd, circa 10 gr/m². Door behandeling is het niet nodig om de aluminium oppervlakken nog te beitsen om een voldoende gereinigd oppervlak te realiseren.
Het is niet eenvoudig om op een groot object zoals een (vee)trailer gecontroleerd een beitsbewerking uit te voeren. Zeker omdat er agressieve beitsmiddelen met fluoriden worden ingezetwaardoor dit een niet-wenselijke situatie zou opleveren voor mens, milieu en kwaliteit. Daarnaast is de constructie van deze voertuigen erg vochtgevoelig, waardoor er nooit procesmatig gecontroleerd kan worden wanneer alle naden daadwerkelijk schoon en droog zijn dat impact heeft op de hechting en corrosiewering van de lak.
Achterkant van de trailer
AANBRENGEN CHEMISCHE VOORBEHANDELING
Door middel van een natlakspuitpistool dat bevestigd is op een bewegingsautomaat wordt de volledige trailer voorzien van een zeer dunne maar gesloten laag Cleaner MM31.
Cleaner MM31 is een chroom6+ vrije, chemische voorbehandeling die het aluminium voorziet van een conversielaag. Deze conversielaag bevat driewaardig chroom die zowel zorgt voor hechtingsverbetering als voor een betere corrosiewering.
Spuiterij Munsters brengt de Cleaner MM31 aan met behulp van een spuitpistool op perslucht, waarbij er een zeer dunne gesloten laag wordt aangebracht.
Spuitarm van dichtbij
VERVANGING VAN HET REINIGEN MET OPLOSMIDDELEN
Na het implementeren van de chemische voorbehandeling, kwam de volgende vraag. Munsters was namelijk op zoek naar een eenvoudig en snelwerkend, simpel toe te passen reinigingsproduct ter vervanging van oplosmiddelhoudende ontvetters. Omdat Cleaner MM31 ook zeer goede ontvettende eigenschappen bezit, een laag opbouwt in het basismateriaal en de hechting en corrosieweerstand van de producten behoorlijk verbeterd was het een logische stap om ook voor dit proces voor de Cleaner MM31 te kiezen. Op alle ondergronden (aluminium, verzinkt staal, staal en RVS) worden de corrosieresultaten significant verbeterd.
UITVOEREN REINIGING
Cleaner MM31 heeft de volgende aanbrengmethodes: doek, sproeien of dompelen.
Op dit moment biedt AD Chemicals gratis product demonstraties aan op locatie bij geïnteresseerde bedrijven. Neem contact op met Roland van Meer (r.vanmeer@adinternationalbv.com) voor de mogelijkheden.