Prijsverhoging van nikkelmetaal: gevolgen voor de oppervlaktebehandeling
De prijs van nikkel is recent relatief stabiel gebleven en daalde zelfs tussen medio 2014 en begin 2016, maar bleef stabiel tot juli 2017. Vanaf die datum en in januari 2018 steeg de prijs op de London Metal Exchange van ongeveer $ 9000 / ton tot $ 13.830 / ton op 2 februari 2018, een stijging van 53%!
Hoewel voorspeld wordt dat de totale hoeveelheid nikkelmetaal in de wereld in een redelijk evenwicht zal blijven tot 2030, zal beschikbaarheid en prijs worden bepaald door welke van de twee basisklassen nikkel vereist is voor een bepaalde toepassing.
Klasse 1-nikkel: omvat nikkelpoeders en nikkel gebruikt bij galvano-processen evenals bij de productie van hoogwaardige legeringen.
Klasse 2-nikkel: in de vorm van ferro-nikkel is alleen geschikt voor gebruik in de RVS industrie en daarom niet relevant voor andere toepassingen.
Verwacht wordt dat verdere prijsstijgingen vooral invloed heeft op Klasse 1-nikkel als gevolg van de verwachte explosie van de markt voor elektrische voertuigen (EV), waar klasse-nikkelpoeder essentieel is voor de productie van batterijen. Op dit moment gebruikt de EV-sector ongeveer 50.000 ton nikkel van een totaal marktaanbod van 2,1 miljoen ton, maar tegen 2025 zal de vraag naar nikkel voor alleen EV naar schatting oplopen tot 400.000 ton tot 750.000 ton tegen 2030.
Hoewel de EV-marktgroei de belangrijkste factor is die zowel de prijs als de beschikbaarheid beïnvloedt, zullen ook andere vitale technologieën, zoals galvano en elektroformeren, eveneens worden beïnvloed.
Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor een bedrijfstak die nikkel gebruikt, maar het is beter dat de betrokkenen de reden voor recente nikkelprijsstijgingen en de toekomstperspectieven begrijpen!
Bronvermelding: www.hartmaterials.com